Runo palavasta kirkosta

Runoilija mika-markku

mies
Julkaistu:
10
Liittynyt: 18.4.2022
Viimeksi paikalla: 27.5.2022 23:25

Asuinpaikka: -
Sähköposti:
Syntymäpäivä:
-



Ratkaisukeskeisesti painottunut herätyskristitty, fundamentalisti ja rakkausfanaatikko, joka pyrkii elämään todellisuudessa (muiden todellisuuksia väheksymättä). Uskoo että fanaattinen usko Jeesukseen johtaa kuuntelemaan lähimmäistä ja hänen ihmisarvoiseen kohtelemiseen, antamaan tilaa myös niille, jotka kristillisestä näkökulmasta ovat väärässä, koska Jumala antaa tilaa eikä usko synny pakottamalla.

Ihminen on arvokas itsessään mutta ei itsestään, se on hänelle annettu arvo. Elämä on mielenkiintoinen, suuri lahja ja seikkailu, hengitys, tanssi ja laulu.

Runoilijana olen kiinnostunut paitsi ajatuksistani, tunteistani, kokemuksistani ja niiden ilmaisusta, myös ja ehkä ennen muuta välineestä, jolla ilmaistaan: runouden manipulatiivisesta luonteesta, kielestä, sen rajallisuudesta ja näennäistodellisista rajattomuuksista.

Tällä nimimerkillä rakennan kokoelmaa LAULUJA TODELLISUUDESTA, JOSSA RAKKAUS ON IHME. Vanhempi nimimerkkini sivustolla u roskala, jolla olen "julkaissut" kokoelman ONNELLINEN LAULU RISTINMUOTOISELLA OVELLA. Nimimerkiltäni mamabeard löydät proosallisempia tarinoita samoista aiheista.

En pyri ensisijassa miellyttämään lukijaa, koska en tee sitä edes itselle. Kompleksinen tyyli saattaa aiheuttaa ongelmia myös muille kuin itselleni, josta syystä varoitustarra. Rakkausrunon tematiikkaa ja kielikuvia tarkasteleva runo saattaa vaikuttaa rakkausrunolta, rakkausruno aiheensa tarkastelulta ja verbaalipelleilyltä, eroottinen runo haureelliselta (näin niinku kristillisestä näkökulmasta) ja seksuaalisen manipuloinnin tarkastelu eroottiselta, itsekritiikki tai -ironia toisen ajattelutapaan ja identiteettiin kohdistuvalta loukkaukselta, monimuotoisuuden kriittinen pohdinta vastakohdaltaan, pyrkimykseni moninaisuuden ymmärtämiseen moninaisuuden halventamiselta. Osa runoista voi loukata yhtä hyvin ääripäiden edustajia kuin ääripäitä äärimmäisyyteen saakka vastustavia, joten

Kiitos rakentava kritiikki enemmän kuin tervetullutta ja keskustelu avartaa, mutta jos nimimerkkieni tekstit pääsääntöisesti nostavat verenpainettasi, sivustolla on parempiakin runoilijoita, jotka eivät toivottavasti ole yhtä hörhöjä, ekshibitionistisia, fanaatikkoja tai muuten vain epämukavia. Rakkaudella ja ystävällisesti, M-M.


Muut nimimerkkini sivustolla:
 


Katselemme liekkien loimotusta taivaanrannassa,
evankelisluterilainen kirkko palaa !

En minä kirkkoa uskooni tarvitse -
sanovat ne, joiden uskomuksilla ei muutenkaan
ole kiinnekohtaa uskoon,
siihen, jota kristillisen kirkon kuuluisi
nimensä mukaisesti pitää esillä

Ne joiden mielestä jokainen tulee autuaaksi
omilla uskomuksillaan

Ne joiden mielestä kaikki ovat Jumalan lapsia
ilman uskoakin

En minä kirkkoa tarvitse, enkä sitä halua
itsevalitun jumalanpalvelukseni,
oman järkeilyn pohjalta vapaasti sommittelemani
muotoja kyseenalaistamaan 

Lisäävät mielestään vastaväitteet tyhjiksi tehden:

Sitä paitsi kirkkoon minäkin kuulun, kastettu ja konfirmoitu
niin että kyllä minä olen kristitty siinä kuin kuka
tahansa, ja parempi kuin moni muu - 
ainakin avarakatseisempi kuin rakkaudettomat
jeesustelijat



En minä uskoa kirkkoon tarvitse
sanovat - tai jos olisivat rehellisiä, sanoisivat -
ne, jotka hartaasti hymistelevät
joulukirkon
tunnelmallisuudessa

Kaikki ne, joilla luterilaisuus
on vankkana perintönä ulkoaopittuine
tapoineen,
mutta kirkon Herraa, Jeesusta
ei koskaan nöyrrytty ottamaan vastaan
ylösnousseena Vapahtajana

jonka ääntä kuuntelisivat Sanassa
ja jota rukoilisivat hengessä ja totuudessa
yhdessä kaikkien Jumalan lapsiksi armossa tulleiden -
Jeesusta sovittajana ja Herrana ylistävien -
kanssa

Ei, eivät he uskoa kirkkoonsa tarvitse



En minä uskoa kirkkoon tarvitse
sanovat uhmakkaina -
tai sanoisivat, jos olisivat rehellisiä -
ne, joille kirkko on pelkkä välikappale
oman vakaumuksen julkituomiseen

saareke, jonka haluavat valloittaa aatteelleen
että saisivat kirkosta poistetuksi sellaisen
mitä eivät tahdo siellä olevan:
kristillisen uskon

haluavat muuttaa sen
sateenkaarevaan vakaumukseen sopivaksi,
sanovat että sitten vasta se on oikein kristillistä,
sitten vasta se on sellaista kuin kristillisyyden pitäisi

heidän epäkristillisestä vakaumuksestaan tarkasteltuna
olla ja edustaa

kirkon todellisesta sanomasta, evankeliumista
he eivät piittaa, eivät ole sen sisällöstä kiinnostuneita - 
ellei se sovellu yhteen heidän käännytysintoisen
aatteellisuutensa kanssa

Emme me uskoa kirkkoon tarvitse
sen aatteellista moniäänisyyttä pilaamaan,
pois kristillinen usko kirkosta -
kääntykää kaikki meihin tai kadotkaa !



En minä kirkkoa uskoon tarvitse
sanovat ne,
joiden sydän on juurtunut evankeliumiin:
synnit sovittaneeseen ja ylösnousseeseen Kristukseen

joiden sydän juhlii sovintoveren
ja ristin puhdistavaa voimaa
ja Pyhän Hengen uudestisynnyttävää
luovaa, parantavaa ja mieltä uudistavaa
rakkauden voimaa

valossa välkehtivän virran voimasta
murtuvat ja painuvat polvilleen Jumalan edessä
ja itkevät ja rukoilevat kirkon puolesta
että väärä tuli sen alttareilla sammuisi

ja kuoleman henki poistuisi kirkosta

ja evankelisluterilaisesta kirkosta tulisi taas kristillinen



Katselemme liekkejä taivaanrannassa
kun Suomen evankelisluterilainen kirkko palaa -
paksuna nousee musta savu taivasta vasten
ja kaikki totuutta etsivät, rehellisyyttä kaipaavat
itkevät valheen lieskojen täyttäessä kirkon

Evankelisluterilaisen kirkon tunnustuskirjoista luopuneille
näennäisluterilaisille se on lämmittävä liekki,
se kertoo heille että oikeudenmukaisuus, tasa-arvo
suvaitsevaisuus ja ihmisarvoinen kohtelu
viimeinkin saavuttaa kirkon

Heitä ei kiinnosta
onko heidän käsityksensä edelläluetelluista asioista
kristillisten perusteiden mukainen,
jos kristillisyydellä on toisenlaisia perusteita
on oikein että ne syrjäytetään
kirkossakin

Näin toimii suvaitsematon suvaitsevaisuus,
taputtaa saarnastuolin romahtaessa
liekkimereen

Ja toiset ajattelevat, että eipä tämä niin vakavaa -
asiat ovat varmastikin yhteensoviteltavissa,
lopultahan on vain kyse samaa sukupuolta olevien
kirkollisesta vihkimisestä -
tai mistä milloinkin, mutta nyt erityisesti
tästä

Eipä sen väliksi, mikä liekki palaa -
pääasia että kirkossa on lämmintä ja ihmiset
viihtyvät, ja että sakramentit 
ovat kaikille tarjolla välittäen kirkollista perinnettä
uskoon ja uskomuksiin katsomatta

Näin he ajattelevat, ymmärtämättä että
kun Sana kirkossa korvataan ihmisen ajatuksilla, kun Jumalan laki
syrjäytetään yhteiskunnallisesti korrekteilla periaatteilla,
kun kristillinen lähimmäisenrakkaus irrotetaan yhteydestään
ja sille annetaan uusi, humanistinen sisältö
ja syntynyttä sekasikiötä sanotaan kristilliseksi lähimmäisenrakkaudeksi

Silloin myös armo lakkaa olemasta armoa,
sitä ei löydy kapinaa ja ylpeyttä roihuavasta kirkosta -
sitä ei tarvita, kun jumalallinen laki on pantu viralta ja kaikki
ovat armahdettuja - armahdettuja mistä? mitäpä tuosta, antaa olla !
armahdettuja mihin? olemaan sitä mitä ovat ilman armoakin:
vapaasti omien mieltymysten ja päähänpinttymiensä mukaan itseään
toteuttavia

Ja jos joku sanoo: niin niin, syntisiä ja Jumalasta piittaamattomia

Suvaitsematon suvaitsevaisuus vastaa: vaientakaa tuo, ei tuollaisia
mielipiteitä kirkkoon, ainoa synti on suvaitsemattomuus -
mutta ei meidän suvaitsemattomuutemme, sillä se on suvaitsevaisuutta
joka vain kitkee kirkosta suvaitsemattomuuden,
vanhakantaisen kristinuskon - ja jos olemme rehellisiä:
tarpeettoman, lapsellisen sovitusopin verisine risteineen

Että kirkosta tulisi oikealla tavalla kristillinen,
sellaisella mukavalla tavalla, joka sopii meidän vakaumukseen

Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen uskovien ajatuksista viis,
ei sellaisia tarvita kristilliseen kirkkoon, pois vanhakantaiset
kristityt ja heidän uskonsa 



Katselemme liekkien loimotusta taivaanrannassa,
Raamatut rintaamme vasten sanomme:
Ei kirkko pelasta eikä usko ole sen sakramenteista
riippuvainen, kiitos Jumalalle

Mutta kristillisen kirkon tehtävä on olla kristillinen,
ja jos haluavat jotain muuta, perustakoot vapaasti antikristillisiä
kirkkoja

Kristillisen kirkon tehtävä on palaa evankeliumin tulta,
palaa sitä niin, että ihminen ymmärtää olevansa 
vihollisuudessa Jumalaa vastaan,
ja joutuu kamppailemaan itsensä kanssa, aina joku
kamppaileva myöntyy, antaa armon voittaa sisimpänsä ja
löytää vapauden Jeesuksessa

Mutta jos mitään vihollisuutta ei ole,
koska ei ole lakia ja koska armoa ei tarvita,
ei tarvita evankeliumin tultakaan

Tulen sammuessa kirkon valtaa toinen tuli,
elämä häädetään kirkosta ja
alttarilla roihahtavat kuoleman liekit

Ja ne, joilla on sydämissään usko
jota kirkonkin olisi kuulunut pitää esillä
lähtevät ulos

Eivät he ole ulkona Jumalasta, vaikka ovat
ulkona kirkosta, he asuvat Kristuksessa

Liekkien loimottaessa taivasta vasten,
kun evankelisluterilainen kirkko palaa synnin ja
luopumuksen tulta

Kristityt liittävät kätensä, löytävät toisensa 
ja laulavat kiitoslaulua Jeesukselle
joka on kirkkoja suurempi

Laulavat, ja ne jotka eivät löydä evankeliumia kirkosta
mutta synnin ja lain satuttamina
ovat heränneet kaipaamaan jumalallista armoa,
ne tulevat ja liittyvät rukoileviin, kirkon ulkopuolella olevaan
kristilliseen seurakuntaan



Katselin liekkien loimotusta taivaanrannassa,
käänsin katseeni Kristukseen

Hänen rakkautensa lämpöön

Emme tarvitse kirkkoa uskoaksemme, mutta
sinut Jeesus, sinut tarvitsemme
elääksemme, hengittääksemme, laulaaksemme yössä

Sinun rakkautesi laulua, hehkuaksemme tultasi
joka on voimakkaampi kuin mikään loimotus
taivaanrannassa

Näinä päivinä on vaikea laulaa olematta katkera,
vaikea laulaa maailmaan vastauksesta niin että ei itse juutu
ongelmaan -
vaikea laulaa rakkaudesta osoittelematta virheitä -
vaikea osoittaa kristillistä suvaitsevaisuutta ja ystävällisyyttä
niille jotka suvaitsemattomuudessaan tahtovat
hävittää tai kriminalisoida kristinuskon

Sinun ristisi luona, Jeesus, löydämme laulun jälleen

Liekkien loimottaessa taivaanrannassa, kun kirkko palaa valheen tulta -
kristityt laulavat, laulavat sittenkin
sillä vaikka kirkko palaisi tuhkaksi ja lakkaisi olemasta 

Evankeliumi säilyttää voimansa ja siinä armo pysyy










17 05 22. Runon inspiraatio syntyi nimimerkin Miloska haikurunosta, mutta liittyy viime päivinä kirjoittamiini toistaiseksi julkaisemattomiin runoihin ja runoluonnoksiin, joista joitain esille myöhemmin. Aihe on niin perin kipeä ja vaikea, että siitä on hankala kirjoittaa runollisesti ja samalla uskollisena itselleen, sisimpänsä tunnoille, ilman liiallista julistuksellisuutta ja kuitenkin sillä tavalla intohimoisesti ja sopivan paatoksellisesti, että tunne välittyy. Se onnistuu oikeastaan vain riittävän vahvan inspiraation tullessa, jolloin runo lähtee syntymään kuin itsestään, kuten tässä.
 
cc
Kategoria: 
 

Kommentit

Erittäin hyviä inspiraatioita Sinullekin tulee, usein. 
 

Käyttäjän kaikki runot