Kaksi keskustelua (näytelmä tai ääninäytelmä, tunnetaan myös nimellä Naureskelija puuttuu puheeseen)

Runoilija mamabeard

mies
Julkaistu:
10
Liittynyt: 10.4.2022
Viimeksi paikalla: 29.9.2022 9:39

Asuinpaikka: -
Sähköposti:
-
Syntymäpäivä:
-



Jossain joskus nimimerkkini oli aitiparta (ääkkösten puuttuessa) ja englanninkielisenä vastineena mamabeard. Paino jälkimmäisessä. Ei parrakas äiti, vaan äidillinen parta. Netissä kaikki perustuu niin kauheasti mielikuviin. 

Runoilen sivustolla myös nimimerkeillä u roskala (vuodesta 2008) ja mika-markku. Tällä nimimerkillä proosallisempia tarinoita. Osa tarinoista siirretty u roskalan runoista.


   
   Proosallisten tarinoiden motto:

   "Kaikki rakkaus manipuloi ja taide on suurta propagandaa. Tämäkin."

   (mika-markku 19 04 22)
 

 


Kaksi keskustelua


                        Näytelmä koostuu kahdesta keskustelusta,
                        ensimmäinen keskustelu älyllinen,
                        keskustelijat ikääntynyt Shakespeare vuoteessa
                        ja varjo;
                        toinen keskustelu romanttinen

                        Tapahtumapaikka kahtiajaettu teatterinäyttämö,
                        näyttämön vasemmassa puoliskossa (katsojista katsottuna)
                        lavastettu makuuhuone: jykevä puuvuode, tammea,
                        vuoteen oikealla puolella yöpöytä, jolla kynttilä, 
                        vuoteen vasemmalla puolella pimeys, josta varjo puhuu
                        sängyssä makaavalle

                        Shakespeare makaa yöpukeissa,
                        puoli-istuva asento,
                        kynttilä luo lepattavia varjoja hämärään huoneeseen
                        pimeän erilaisia sävyjä harmaasta mustaan,
                        varjot sulautuvat pimeään

                        Seinäkulissi jakaa näyttämön;
                        seinän oikeanpuoleisessa interiöörissä: 
                        romanttiset keskustelijat sohvalla vieretysten,
                        ehkä takan ääressä, ehkä puisilla tuoleilla
                        pöydän ääressä toistaan vastapäätä, 
                        ehkä jakkaroilla istuen 
                        (huoneen sisustus sekä keskustelijoiden sukupuoli ja
                        hahmot vapaasti kuviteltavissa)

                        Keskustelijoiden lisäksi kertojan ääni
                        sekä naureskelija

                        Esirippu avautuu
                        (klassisella kitaralla ja huilulla soitettu melodia,
                        jota näytelmän henkilöt seinän kummallakin puolella
                        liikahtamatta kuuntelevat)

                        Musiikin päätyttyä kertojan ääni,
                        voimakkaasti, lakonisen toteavasti, hivenen
                        juhlallisesti: 
                        

                        ENSIMMÄINEN KESKUSTELU, SHAKESPEARE

Kynttilä lepattaa,
näytelmäkirjailija puhuu
vasemmalle puolelle
pimeään,
voimakkaasti runollisella poljennolla:                     

Myötätuulta jos 
et löydä, vastatuuleen
kusta kannattaa -
kas, muuten pahka otsaan
nousee, päätä pakottaa

Hassulta ehkä
jos kuulosti juttu tuo,
mietihän tässä
rannallasi seisotko                           
aaltoihin pissimässä                       
 
Naureskelija:
                                                         (äkillinen hohotus taustalla)   
Jos vieläkään ei
miltään tunnu, pärskeille
myös suusi avaa -                             
(pätkä hohotusta kaikuna, delay)
kasvoille kuohahtaa vain
meri - eipä kummempaa                 


Vaikenee, jää katsomaan varjoihin
suu puoliavoinna

     Varjo:

     Kumpaa tarkoitat
     kun mulle lausut tuota,
     vastoinkäymiset 
     että itse itselle 
     olen kaikki hankkinut

     Ja omaa syytä
     tuskani ovat kaikki,
     ne kaikki olen
     teoillani ansainnut,
     itse vaatteet tahrinut?

     Vai olisiko
     että piruilematta
     kunniaakin teet:
     pääasia on että
     päässä aina jytisee?


Vastaa varjolleen välittömästi, 
kiirehtivällä, vähän hengästyneellä äänellä:

Sitä mietithän
näin ystäväni kallis,
pohdit hetkisen
kusta käskinkö tuuleen
vai kääntäen kielsin sen

Pohtiessasi
asiaa ylen suurta
itse asian 
jo unohdatkin kalliin,
jää hevosesi talliin                           
Naureskelija:
                                                       
(vaimeaa hihitystä, osittain samanaikaisesti
On todellisuus                                  puhujan kanssa, puheen takana)
enemmän kuin tätä tai
sittenkin tuota,
jos riimittelin että
saisin vain jutun juurta                   

                                                        (pätkä hihitystä, vaimeasti)
                       
                        Kertoja poljennollisesti, ei liian korostavasti,
                        juhlavasti mutta ei mahtipontisesti:


                        Niin kirjailija
                         kuolinvuoteellaan puhui
                         itsensä kanssa
                         kuin henkilönä
                         itsekin näytelmässään


                        vähemmän poljennollisesti,
                        mahtipontisemmin:


                        Kaukaisuuteen nyt
                         katselemaan jääkin, suu
                         hieman raollaan
                         jotain kuulee, näkee taas
                         suuren loppukohtauksen

           
                        vaimeammalla äänellä, ei poljennollisesti
                        eikä mahtipontisesti, haikeasti mutta ei
                        alakuloisesti, selostavaan tyyliin:


                        Kevät pakenee
                         käden kohtaava käsi
                         kohti syksyä,
                         nopeasti jäähtyivät
                         suudelmat alkukesän


                                  voimakkaalla äänellä kuivakkaan lakonisesti:

                        TOINEN KESKUSTELU, ROMANTTINEN

(Shakespeare ei näytä olevan tietoinen seinän takana
käytävästä keskustelusta, tuijottaa edelleen 
vastakkaiseen suuntaan, varjoihin -
ehkä luulee keskustelun käytävän siellä, varjossa
johon katsoen tavoittaa osan sanoista epämääräisesti kuin
hyvin kaukaa, unohtuneina?)

Romanttinen keskustelija, hieman tunteellisesti
ei liian korostuneesti, ei poljennollisesti:

Muistatko miltä
tuntui rannan kalliot
vuosia sitten
toukokuun hämärässä,
illassa viileässä

Kun huuliasi
lämmittivät huuleni
rakastavat ja
sinulle totta olin
hetken aikaa enemmän

Eikö ollut niin,
siihen hetkeen kiteytyi
menneisyys kaikki,                           

                                                         Naureskelija: (äänekäs hohotus taustalla)
tulevaisuudeksi se
avautui, tieksi uuteen?

                                                         (hohotuksen kaiku, delay)
    
     
Toinen romanttinen vastaa,
     tunteellisemmin kuin vastapuolensa,
     poljennollisemmin

     En haluaisi
     kuulla, vaikene, nyt se
     liikaa sattuukin,
     kuinka luulinkin silloin:
     pettymykset tarvittiin

     Ja että jälkeen
     kipeimpien vaiheiden
     osaisin arvon
     antaa rakkaudellesi
     aivan pyyteettömälle

     Kuinka lopulta
     meillekin kävi sitten
     niin, että mikä
     kauneinta oli, nyt sattuu
     kipeimmin juurikin se


Ensimmäinen puhuja,
ei tunteellisesti, pohdiskellen:

Kuinka laimenee
rakkaus palava, aito
jonka uskottiin
sydämen haavat kaikki
kauniisti parantavan

Niinpä rakkaani
tiedä en, se salaisuus
on kummallekin
meille, parhaamme varmaan
teimme onnemme eteen

                                                          (pätkä hihitystä, vaimeasti)

Puheen intensiteetti (tempo ja poljento) kasvaa -
kuin puolustautuen näkymätöntä naurajaa vastaan:

Ei syy minussa
olla voinut ainakaan,
suojassa pidin
liekkiä tai kukkaasi
alla kämmenen vahvan


                       
Kertoja, ulkokohtaisen paatoksellisesti, ei tunteellisesti,
                        ikäänkuin raflaava loppuhuipennus, yhteenveto:

                        Alla kämmenen
                        vahvan, siinä lieneekin
                        tragedian syy,
                        ei tilaa ollut olla
                        ja itsenään hengittää


                        Sitten:

                        Esirippu laskeutuu       

                                                         Nauraja puuttuu puheeseen -
                                                         voimakkaasti, efektoidulla äänellä:

                                                         Hetkinen vielä!
                                                         Ei näytelmää lopettaa
                                                         voi huippukohtaan

                                                         Nyt vasta todellinen 
                                                         leikki alkaa, maskit pois!

     
Romanttisen keskustelun toinen osapuoli, kiihkeästi:

     Totta emmekö
     toiselle olleet, emme
     alussa edes -
     oman toiveen heijastit
     minuun, sillä ahdistit


     Nyt ymmärränkin
     sen, haavetta vaativaa
     kannoin harteilla
     ja muottiisi ahtaaseen
     yritin ahtautua

     Ja juuri siinä
     missä kiihkeästi niin 
     suhteemme eteen
     kaiken uhrasin, kaiken
     menetin, katosin pois


     (Klassisella kitaralla ja huilulla soitetun melodian alkuosa,
     melodia päättyy kesken, huilun ääni jää hetkeksi
     ilmaan, väreilee salissa)

     Shakespearen varjo:

     Ja juuri siinä
     missä kiihkeästi niin 
     suhteemme eteen
     kaiken uhrasin, kaiken
     menetin, katosin pois


Shakespeare kohottautuu käsien varaan,
katsoo pimeään kuin näkisi siellä
jotain - toistaa varjon lausumat sanat,
vaimeasti ja ilman poljentoa

Ja juuri siinä
missä kiihkeästi niin 
suhteemme eteen
kaiken uhrasin, kaiken
menetin, katosin pois


Ryhdistäytyy, löytää jälleen runollisen äänensä
lausuu mahtipontisella poljennolla

Jos vieläkään ei
miltään tunnu, pärskeille
myös suusi avaa -                            

kasvoille kuohahtaa vain
meri - eipä kummempaa 


(Hiljaisuus)

Toistaa vaimealla, juuri ja juuri
kuuluvalla äänellä, ilman poljentoa

meri - eipä kummempaa
                                                         Nauraja:
                                                         (ERITTÄIN VOIMAKASTA HOHOTUSTA)

                       
Kertoja:

                        Esirippu, nyt
                        laskekaa esirippu -
                        kauheaa jo on


                                                          Nauraja pilkallisella äänellä, ironisoiden
                                                          ja ilvehtien:

                                                          Näytelmä koostuu
                                                          keskusteluista, yksi
                                                          keskusteluista
                                                          älyllinen, puhuja
                                                          kuuluisa kirjailija


Shakespeare käännähtää seinän suuntaan
ällistynyt ilme, kuin nyt vasta
näkisi seinän,
jotain kaukaista aavistellen 
(ei edelleenkään kuule keskustelijoiden eikä
kertojan ääniä hyvin, ainoastaan naurajan äänen)

                           
                         Kertoja:

                         Esirippu nyt
                         laskekaa esirippu -


                                                          Nauraja jatkaa:

                                                          
Hänen varjonsa,
                                                          ja toinen keskustelu


                         Esirippu nyt
                         antakaa esiripun


                                                          Nauraja saapuu näyttämölle,
                                                          tulee oikeasta takakulmasta, astelee
                                                          romanttisten editse
                                                          etuosaan, lähelle lavan reunaa

                                                          Musta frakki, valkoinen paita
                                                          solmio, silinterihattu
                                                          maskeeratut klovninkasvot
                                                          pellenenä

                                                          Mikrofoni kädessä, saamastaan huomiosta
                                                          nauttien, sanoja korostaen, ilmehtien
                                                          irvailee täysin sydämin:

                                                          
ja toinen keskustelu
                                                          romanttinen on,
                                                          keskustelijat ehkä

                                                          
sohvalla vieretysten

    
Romanttinen:

    Saanko minäkin
    puhua vielä, saanko
    puhua teille


                                                          Nauraja seisahtuu
                                                          liioittelevaan asentoon, kädet ilmassa
                                                          pää kallellaan, kasvot yleisöä kohti, kuuntelee
                                                          romanttisen ääntä jostain takaviistosta

Ensimmäinen romanttinen keskustelija, hiljaa:

Älkää, älkää nyt
enää hyvät ihmiset -
meitä revitte


Jää istumaan lannistuneessa asennossa, pää painettuna

   (Marssimusiikkia)
   Toinen romanttinen lähtee kävelemään naurajaa
   ja mikrofonia kohti, marssimusiikin tahdissa

                         (Marssimusiikki päättyy)
                         Kertojan ääni
                         aiemmin lausutun toistona:

                         Alla kämmenen
                         vahvan, siinä lieneekin
                         tragedian syy,
                         ei tilaa ollut olla
                         ja itsenään hengittää


                         Nyt kertojakin säntää lavalle -
                         juoksee näyttämön vasemmasta laidasta, varjoista

                         Sieppaa mikrofonin, puhuu siihen 

                         Esirippu, nyt
                         antakaa esiripun 
                         jo laskeutua -
                         tämä nolouden huippu,
                         näyttämöllä alasti


    Kertojan ja naurajan selän takana
    liikkeelle lähtenyt romanttinen putoaa nyt
    polvilleen, nostaa kädet taivasta kohti:

    Tankarunouden rajoista viis, niitä en jaksa enää -
    se hiivatin mulkku mua nöyryytti, rakastavin käsin lisäsi elämäni
    katkeraa taakkaa, jaksa en elää, jaksa en sitä enää, en 
    tämä näytelmäkin jonka luulin oloani helpottavan,
    oman hiivatin spektaakkelinne siitä teitte


Seinä kaatuu, lämähtää sen ensimmäisen romanttisen, vaienneen
istujan päälle -
seinättömäksi jäänyt Shakespeare
vuoteella alkaa vääntelehtiä, kouristella, ruumis ponnahtaa
mutkalle, kädet riuhtovat kuin 
kohtauksen kourissa

Ensimmäinen romanttinen keskustelija
ryömii seinän alta, rientää
sängyn ääreen

    Myös toinen romanttinen keskustelija tulee 
    kertojan ja naurajan selän takaa -
ja tiputtelevat ruusun terälehtiä
kuolinkouristuksissa riuhtovan näytelmäkirjailijan päälle

                         Kertoja ja nauraja alkavat tanssia ripaskaa
                         lavan etuosassa,
                         alastoman kertojan elimet hetkuvat

                         Äkkiä lavalla on joukko
                         tiukkoihin tanssiasusteisiin somistautuneita
                         seksikkäästi vääntelehtiviä varhaisteinejä helsinkiläisestä
                         tanssikoulusta (tässä on puhtaasti ajateltu pääsylipputuloja),
                         mukana muutama avoliitossa elävä ylistystanssija, jotka
                         oli helppo houkutella esiintymään

                         Kertojaa alkaa pierettää, jalkovälistä nousee
                         sydämenmuotoisia saippuakuplia, ne
                         sykkivät musiikin tahtiin
                         (bassovoittoista discojumputusta 90-luvulta)
                         kohotessaan salin kattoa kohti joka etääntyy etääntyy
                         (kuplien mukana nouseva katto kohoaa avaruuden tähtisumuun)

                         Osa nuorimmista tanssijoista alkaa riisuutua,
                         ja kertojan takapuolesta kohoaa yhä suurempia kuplia

näytelmäkirjailija kouristelee ja korisee,
ruususilppua sataa
                         
                         tiheästi hakkaavia strobovaloja tanssijoiden liikkeissä
                         (valoista on varoitettu ohjelmalehtisessä:
                         saattavat aiheuttaa epileptisiä kohtauksia sensitiivisille
                         katsojille)
                         kaikki tanssijat ovat nyt alasti
                         (avaruuteen piirtyy ellipsejä ja monikulmioita, tähtikuviot
                         muotoutuvat uudelleen, saavat uusien muotojen
                         mukaisia nimiä:
                         kaksitoistakyttyräinen kameli, rulettipöydällä pyörivä
                         koronan keppi, jerry cottonin jaguaari, troijan keppihevosen
                         kakkara, sanna halla-aho ja jussi voi-mariini,
                         jukka harris, ihan kamala hankamäki)
                         
                                                         Nauraja 
                                                         juoksee yleisön seassa,
                                                         niiden jotka vielä ovat salissa,
                                                         tarjoaa näille mikrofonia:
                                                           
                                                         Naurakaa tekin
                                                         suureen ääneen naurakaa,
                                                         hermosoluja
                                                         nauru uudistaa sekä
                                                         niveliä vetristää


                         Runot ohjelmalehtisissä sekaantuvat,
                         muodostavat kakofonista puhetta katsojien rintalastassa,
                         liimautuvat sormiin ja otsalle, höpisevät rivosti:

                         muistatko miltä
                         tuntui kuolinvuoteellaan

                         suuren loppukohtauksen
                         taas näkee, kuulee jotain
                         hieman raollaan

                         käden kohtaava käsi
                         rannan kalliot vuosia sitten hämärässä

                         huuliasi juuri siinä huuleni lämmittivät missä
                         kiihkeästi niin menetin ja pois
                          katosin


                         jos meri ei tunnu
                         suusi avaa, avaa suusi, suusi avaa

                         rakkaani niinpä
                         kauneinta oli, nyt sattuu
                         kauheaa jo on

                         itseänsä hengittää ja ja ja ja


                         ohjelmalehtiset muuttuvat saippuakupliksi
                         joista osa putoaa kattoon, osa
                         kohoaa, juhlivien jumalien keskustellessa hallusiogeneettisillä 
                         pahvikuulilla, barometrisillä pikkuritsoilla
                         (amor, ganymedes ja gaia)

                         teatterin lattia avautuu
                         ja ne lukijat,
                         jotka ovat jaksaneet tänne asti
                         näytöksestä poistumatta,
                         putoavat tietokoneidensa, älykännyköidensä äärelle

                         huomaavat päässeensä runoon,
                         ovat tässä juuri:
                         joku hymähtää, toinen hämillään, kolmatta ärsyttää
                         kirjoitan hänet lavalle (sinut juuri)

                         potkaisee kertojaa ja naurajaa nilkkoihin,
                         katsoo lavalta itseä kohti:
                         tähän mut nyt kirjotettiin hei minä,
                         vaikka oonkin oikeesti siellä puolen ruutuu
                         
                         Ja laitetaan tyhjä kohta, tässä voit tehdä
                         lavalla tanssivien kanssa mitä ikinä huvittaa:










                          Älä kerro mitä teit, en kuuntele kuitenkaan
                          (haluaisin mutta en kehtaa)

                          Esirippu sulkeutuu.

                          Esiripun sulkeuduttua kuuluu vielä lausunta

                          Kiitos kun jaksoit
                          lukea tänne asti,
                          toivottavasti
                          en vienyt aikaa miltään
                          tärkeältä - ja toistan:


Myötätuulta jos 
et löydä, vastatuuleen
kusta kannattaa -
kas, muuten pahka otsaan
nousee, päätä pakottaa

Hassulta ehkä
jos kuulosti juttu tuo,
mietihän tässä
rannallasi seisotko                           
aaltoihin pissimässä                         


Jos vieläkään ei
miltään tunnu, pärskeille
myös suusi avaa -                             

kasvoille kuohahtaa vain
meri - eipä kummempaa 


                          Näytelmä päättyi

                         
                          Hei, tää näytelmä päättyi jo 
    


 
















Proosallinen runo, draamallinen sormiharjoitus, modernia runoutta. Shakespearen keskustelu varjon kanssa 08 05 22, muut osat kirjoitettu 09 05 22, runo viimeistelty ja julkaistu 10 05 22.

 
Selite: 
Kts. yllä
oletus
Kategoria: 
 

Kommentit

Sinulta onnistuu myöskin ääninäytelmän kirjoittaminen, mestarillista.
 

Käyttäjän kaikki runot