Lacryma Christi

Runoilija Lacryma Christi

Käyttäjän <span class="sydan sydan-punainen sydan-raamit"><svg width="10"height="10"viewBox="0 0 1000 1000"xmlns="http://www.w3.org/2000/svg"><path d="M998,312C984,152,870,35,728,35C633,35,546,86,497,168C449,85,366,35,272,35C130,35,16,152,2,312C1,319-4,357,10,418C31,506,79,585,149,649L497,965L851,649C921,585,969,506,990,418C1004,357,999,319,998,312zM952,409C933,489,890,562,826,620L497,913L174,620C110,562,67,489,48,409C34,351,40,319,40,318V317C52,176,150,74,272,74C362,74,442,129,479,218L497,260L515,218C552,130,635,74,728,74C850,74,948,176,960,318C960,319,966,351,952,409z"/></svg></span> Lacryma Christi kuva
mies
Julkaistu:
17
Liittynyt: 28.4.2013
Viimeksi paikalla: 24.10.2020 20:54

Asuinpaikka: -
Sähköposti:
-
Syntymäpäivä:
23.9.1976

" Katso, minä lähetän teidät
niinkuin lampaat susien keskelle;
olkaa siis älykkäät kuin käärmeet
ja viattomat kuin kyyhkyset.
"
(Matt. 10:16).






Kiitos kaikille runojeni/yms. tekstieni kommentoijille!! :)
 

Yksi ja Kolme

 

 

(Johann Erle)



 

I

 

Muslimi pahoittaa mielensä kun kerron,

että Jumala on Yksi, mutta toisaalta Kolme:

Isä eli Herra, Poika eli Messias ja Pyhä Henki.

 

Juutalainen pahoittaa mielensä kun kerron,

että myös ihmiskunnan historia jakautuu

hengellisesti kolmeen eri aikakauteen.

Joakim Fiorelaisen apokalyptisen

historianfilosofian mukaan näitä ovat

Isän valtakunta, Pojan valtakunta

ja Pyhän Hengen valtakunta.

 

Isän valtakunta tarkoittaa Vanhan

testamentin leimaamaa aikakautta,

jonka keskushenkilöitä ovat vanhukset

ja avioliittoon astuneet ihmiset

ja sitä leimasi pelko ja orjuus.

Kristuksen inkarnaatio käynnisti

Pojan valtakunnan rakentamisen,

jonka keskushenkilöitä ovat

nuoret ja papit ja sitä leimasi usko

ja lapsenomainen kuuliaisuus.

 

Ilmestyskirjan profetioihin perustuen

Joakim Fiorelainen ennusti,

että ihmiskunnan astuminen

Pyhän Hengen valtakuntaan

alkaa vuoden 1260 jälkeen kun

julistettaisiin ”ikuinen evankeliumi”,

jolloin mm. hengellinen kirkko

syrjäyttäisi ”ulkonaisen”,

kristittyjen aktiivinen elämäntapa

vaihtuisi kontemplatiiviseen,

idän ja lännen kirkot sopisivat riitansa,

juutalaiset kääntyisivät kristinuskoon, sodat

loppuisivat ja vallitsisi universaali rakkaus,

joka ulottuisi maailman loppuun saakka.

Erityisen radikaaliksi Joakim Fiorelaisen

trinitaristisen historianfilosofian teki se,

että hänen mukaansa tämän Pyhän Hengen

aikakauden keskushenkilöitä olisivat lapset

ja selibaatissa elävät munkit, kristikunnassa

siirryttäisiin laajamittaisesti yksityisomistuksesta

alkukristillisen seurakunnan suosimaan kommunismiin

ja  kirkon hierarkinen rakenne kävisi lähes turhaksi.

Tässä ei ole kuitenkaan vielä sanottu ihan kaikkea.

 

Kristitty pahoittaa mielensä kun sanon,

että Jeesuksiakin oli kolme: Ensimmäinen

on Valon evankeliumin Jehooshua ha -Nosri,

joka saarnasi , että taivasten valtakunta

on tullut lähelle, tehkää parannus.

 

Tämä Jeesuksen puheiden kokoelma,

joka tunnetaan nimellä Valon evankeliumi,

on kirjoitettu kenties jo Jeesuksen elinaikana,

ehkä vuosina n. 30-33 Anno Domini.

Ihmeitä ensimmäinen Jeesus ei tehnyt,

hän vain saarnasi evankeliumia.

1800-luvun lopulla mm. Berliinin

yliopiston kirkkohistorian professorina

toiminut Adolf von Harnack tiivistää tämän

Jeesuksen evankeliumin neljään aspektiin:

 

1. Jumala on rakastava Isä.

 

2.Jokainen ihmissielu on äärettömän arvokas.

 

3.Jumala kehottaa lähimmäisenrakkauteen

Ja veljeyteen.

 

4. Jumalan valtakunnan tuleminen kaikkiin

ihmissydämiin on historian päätepiste.

 

 

 

II

 

Toinen Jeesus on Q- eli Logia-lähteen

Jeesus: ihmeidentekijä ja sananjulistaja ,

joka muutti veden viiniksi Kaanaan häissä ,

käveli Genesaret-järven vetten päällä,

ajoi Magdalan Mariasta ulos

seitsemän perkelettä, paransi sairaita

ja herätti kuolleita Jumalan voimalla.

 

Toinen Jeesus julisti voimallisesti taivasten

valtakunnan evankeliumia, mutta - toisin

kuin Niko Kazanzakisin Viimeinen Kiusaus-

avainromaanin
loppukäänne antaa ymmärtää - 

hän ei itse koskaan kuollut ristillä. 

Toisen Jeesuksen sijaan keskimmäiselle

ristille ristinaulittuiin Simon Kyreneläinen,

kertoo Nag Hammadista, Egyptistä v. 1945

löytynyt koptinkielinen, gnostilainen kirjoitus,

joka tunnetaan nimellä Pietarin ilmestys.

 

Tämä Toinen Jeesus eli vanhuuteen asti

Ja kuoli luonnollisella tavalla. Vaikka

hänen syntyperäänsä liittyi jotakin

epämääräistä, hän itse tai hänen

seuraajansa eivät koskaan väittäneet,

että hän olisi siinnyt Pyhästä Hengestä.

Logia-lähde periytyy vuosilta n. 36-70.

 

III

 

Kolmas Jeesus on synoptikkojen,

Eli: Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan

sekä Johanneksen evankeliumin Jeesus,

jonka elämää ja julistusta tulkitaan teologisesti

ensi kertaa ihmiskunnan historiassa

farisealaisuudesta kristinuskoon kääntyneen

Apostoli Paavalin kirjeissä.

 

Pyhä maan varhaisessa alkuseurakunnassa ,

josta voidaan käyttää nimitystä “Jeesus-liike”,

suurella osalla oli juutalainen tausta ,

mutta toisaalta joidenkin kohdalla tämä

yhdistyi hellenistiseen sivistykseen.

Paavali, joka kirjoitti kirjeensä kreikaksi

ja selvästi lukee myös Septuagintaa ,

eli kreikankielistä Vanhan testamentin

käännöstä , heprealaisen Raamatun sijaan,

on näiden yhdistelmästä hyvä esimerkki.

 

Tiedämme, että Paavalin kirjeet ovat

vanhempia kuin synoptiset evankeliumit

ja Johanneksen evankeliumi , ts. juuri ne

ovat varhaisin historiallinen dokumentti

kristinuskosta , mikä herättää kysymyksen:

Lieneekö alun perin Paavalin vaikutusta ,

että Matteuksen evankeliumi (1:23) tulkitsee

kreikankieliseen Septuagintaan nojautuen,

että Jesajan kirjan 7.luvun 14.jakeen

Neidon” tulee olla koskematon neitsyt?

 

Vai onko varhaisen kristinuskon opissa

Vapahtajan neitseellisestä sikiämisestä

kenties sittenkin kysymys Persian

Zarathustralaisuuden tai Rooman Mithra-

kultin synkretistisestä vaikutuksesta?

Oli miten oli, oppi Vapahtajan neitseellisestä

sikiämisestä joka tapauksessa integroidaan

sekä varhaisen Jeesus-liikkeen teologiaan

että myös sen pyhien kirjoitusten codexiin.

 

Paavalin vallankumouksellisin oppi

On kuitenkin tämä: Dogma Jeesuksen

ristinkuolemasta kosmisena sovitusuhrina.

 

Selite: 
2011.
oletus
Kategoria: 
 
 

Käyttäjän kaikki runot

Käyttäjän <span class="sydan sydan-punainen sydan-raamit"><svg width="10"height="10"viewBox="0 0 1000 1000"xmlns="http://www.w3.org/2000/svg"><path d="M998,312C984,152,870,35,728,35C633,35,546,86,497,168C449,85,366,35,272,35C130,35,16,152,2,312C1,319-4,357,10,418C31,506,79,585,149,649L497,965L851,649C921,585,969,506,990,418C1004,357,999,319,998,312zM952,409C933,489,890,562,826,620L497,913L174,620C110,562,67,489,48,409C34,351,40,319,40,318V317C52,176,150,74,272,74C362,74,442,129,479,218L497,260L515,218C552,130,635,74,728,74C850,74,948,176,960,318C960,319,966,351,952,409z"/></svg></span> Lacryma Christi kuva
Syntymäaika: 
23.9.1976
Runojen lukumäärä: 
17
saannot: 
Olen lukenut sivuston säännöt ja hyväksyn ne.
tietosuoja: 
Olen tutustunut sivuston tietosuojaselosteeseen.